Jak skutecznie rzucić palenie: 3 kroki

strona główna

Jeśli próbowałeś już kiedyś rzucić palenie, wiesz, że zerwanie z nałogiem nie jest proste. Niezależnie od tego, czy próbujesz rzucić po raz pierwszy, czy też jest to Twoja kolejna próba, pamiętaj, że rzucanie palenia to proces oparty na trzech krokach.

Jak rzucić palenie: motywacja i podjęcie decyzji o rzuceniu palenia

Rzucanie palenia bez odpowiedniej motywacji jest nieco trudniejsze. Do czego dążysz? Jakie wynikną z tego korzyści? Warto znaleźć choć jeden powód, by rzucić palenie. Niezależnie od tego, czy jest to prośba bliskich, obawy przed konsekwencjami palenia czy chęć sprawdzenia swojej silnej woli – widząc cel, łatwiej będzie Ci rzucać, a w końcu rzucić palenie. Powinna Ci także towarzyszyć świadomość, że rzucenie palenia jest możliwe i że dla organizmu niepalenie jest stanem naturalnym.

Jak rzucić palenie – krok 1: ograniczenie

Nawet kiedy jesteś zdeterminowany, aby rzucić palenie, całkowite i natychmiastowe odstawienie papierosów będzie trudnym wyzwaniem, szczególnie jeśli palisz dużo. Zacznij od ograniczania liczby wypalanych dziennie papierosów – każdego dnia wypalaj o jednego papierosa mniej, nie wypalaj ich do końca. Już na tym etapie możesz pomyśleć o alternatywie dla palenia papierosów. Pomóc Ci może także dzienna dawka sportu.

Jak rzucić palenie – krok 2: zastąpienie papierosa

Istnieje kilka środków na zastąpienie palenia papierosów. Nie wszystkie są jednak równie efektywne. Podczas rzucania palenia często czujemy się rozkojarzeni i rozdrażnieni – jest to naturalną konsekwencją odstawienia nikotyny, która pobudza mózgowe receptory odpowiedzialne za uczucie przyjemności. Dlatego odstawienie nikotyny wiązać się może ze spadkiem nastroju i sił – pamiętaj jednak, że oprócz nikotyny, w papierosach znajduje się jeszcze ok. 4000 substancji, z czego 250 to substancje o potwierdzonym, szkodliwym wpływie na zdrowie i życie. Szukając zamienników dla papierosów, wybierz produkty zawierające nikotynę, np. gumy Niko-Lek.

Jak rzucić palenie – krok 3: wyjście z nałogu

Proces rzucania palenia tak naprawdę nigdy się nie kończy. Pamiętaj, że wystarczy jeden papieros, by wrócić do nałogu. Miej świadomość korzyści, jakie płyną z rzucenia palenia. Gumy z nikotyną Niko-Lek możesz kupić nawet na stacji benzynowej czy w lokalnym sklepie. Gdy przyjdzie chęć na papierosa, skuteczny sposób na walkę z nałogiem możesz mieć zawsze przy sobie. Pamiętaj o tym, że rzuciłeś palenie dla siebie – od tej pory jesteś zdrowszy, ryzyko poważnych konsekwencji spada, oszczędzasz pieniądze i pokonałeś trudny nałóg – możesz być z siebie dumny!

Czytaj także:

Dowiedz się więcej na temat rzucania palenia

Przejdź do Hello Zdrowie